Naisten viikko 18.–23.7.2023

Vuoden 2023 Naisten viikko onnistui tavoitteissaan – kaikki konsertit lähes loppuunmyytyjä, odotettu kävijämäärä ylittyi reilusti

Kotiseutumuseolla 18.–23. heinäkuuta järjestetty Naisten viikko tarjosi viime viikolla upean kokonaisuuden kulttuuria, perinnettä ja ajankohtaisuutta. Saunalla, sisulla ja kolmella kalalla -otsikolla kulkenut, erilaisiin teemapäiviin jaettu tapahtuma päättyi Barokkiorkesteri FiBOn koko perheen piknikin puhdistavaan tunnelmaan, jossa paikalla olleen sanoin “Hento sade peitti onnellisten askeleet”.

Kolmatta kertaa järjestetty Naisten viikko houkutteli paikalle suuren yleisön museon kaikkiin tapahtumiin. Viikon iltakonsertit Konneveden museon akustisesti ainutlaatuisessa savutuvassa myytiin loppuun. Museoalue toimi hienosti kehyksenä korkeakulttuuriselle taidetapahtumalle ja festivaalikonsepti vakuutti monipuolisella ohjelmistollaan.

Naisten viikon ytimen muodostivat neljä Konneveden museon savutuvassa järjestettyä konserttia, joissa esiintyivät Vilma Jää Saarijärven kanteleensoittajan Hanna Ryynäsen säetyksellä, Tuomo & Markus -duo, kitaristi Timo Korhonen ja sopraano, keskiaikaisiin soittimiin erikoistunut Uli Kontu-Korhonen sekä Arja Saijonmaa pianisti Petri Somerin tahdittamana. Viides musiikkitapahtuma, Suomalaisen barokkiorkesteri FiBO:n konsertti kuultiin museon pihapiirissä sunnuntaina 23.7.

Lisäksi päästiin löytöretkelle sisäiseen voimaan tutkija ja sisu-mentori Emilia Elisabet Lahden täyden salin vetäneellä luennolla, metsäjoogaamaan kalevalaisin asanoin joogaohjaaja Virpi Poikolaisen johdolla, kuuntelemaan Lumous-kuoron voimallisen kaunista kuorolaulua ja koko perheen barokkipiknikille, jossa esiintyi Suomalainen barokkiorkesteri FiBO. Ilmaisen konsertin tarjosivat konnevetiset yrittäjänaiset. Yhteensä tapahtumassa vieraili kuuden päivän aikana liki 1000 henkilöä.

– Viime kesän rohkaisemana uskalsimme ottaa riskiä, satsata musiikkiin, ja se kannatti. Kaikki savutuvan konsertit olivat loppuunmyytyjä!, iloitsee Naisten viikon ohjelman kuratoinut tuottaja Kristiina Hurmerinta.

– Rakastin viikon draaman kaarta! Lähdimme Vilma Jään pysäyttävästä Saatanan saalistajasta, joka käsittelee naisten vuosisatoja kestänyttä vähättelyä ja väärin kohtelua, josta siirryimme Tuomon ja Markuksen eriarvoisuutta vastustaviin, rakkautta ja tasa-arvoa vaaliviin lauluihin, myös  #metoo-teemaan, siitä ihmisyyden ja voiman ylistykseen Lumous-kuoron ohjelmistossa, sen jälkeen Uli Kontu-Korhosen ja Timo Korhosen naisten luostareissa kirjoittamiin lauluihin – ja lopulta Arja Saijonmaan kumouksellisiin, kansalaisaktivistisiin kappaleisiin, joiden yhteydessä kuultiin otteita myös Saijonmaan maailmankuulun Mikis Theodorakis -yhteistyön ajoilta.

– Ensi vuonna täytyy tehdä kovasti töitä, jotta yllämme samaan tunnelmaan kuin Saunalla, sisulla ja kolmella kalalla -tapahtumissa, mutta jos vapaaehtoistemme joukko on yhtä mahtavasti sitoutunut ja niin täydellä sydämellä mukana kuin tänä vuonna, kaikki tulee sujumaan kuin tanssi. Siispä 18.7.-23.7. 2024 HELMAT HEILUMAAN -ohjelman suunnittelu on jo käynnissä, ja tuntuu että isoja ihania ideoita on ilmassa kaiken tämän kesäisen rohkaisemana, Kristiina Hurmerinta paljastaa.

METSÄLAIDUN – tiistai 18.7.

SISU – keskiviikko 19.7.

• Klo 14.00 Sisäinen voima, kirjailija, Sisu-mentori ja tutkija TkT Emilia Lahti | Vapaa pääsy.
  • Klo 18.00 Game Changing, Tuomo & Markus –duo, savunpehmeää soulia, folkia, jazzia, americanaa. Väliajalla Kielen päällä savumuikut.
  • Konserttiliput savutupaan 40 euroa ja ulkokatsomoon 10 euroa.

VOIMA – torstai 20.7.

• Vapaa pääsy kaikkiin päivän tapahtumiin!
  • Klo 8.00 museon pihamaalla metsäjoogaa kalevalaisin asanoin, Virpi Poikolainen.
  • Klo 18.00 Lauluja voimasta, Konneveden naiskuoro Lumous.
  • Väliajalla Pisankamunien maailmankaikkeus, tekstiilitaiteilija Sirpa Hasa.

TAIDE – perjantai 21.7.

SAUNA – lauantai 22.7.

PERHE – sunnuntai 23.7.

• Klo 14–16 Koko perheen Barokkipiknik, Suomalainen Barokkiorkesteri FiBO.
  • Vapaa pääsy!

Liput: