Konneveden kesän kohokohta Naisten viikko tarjoaa kansainvälisiä supertähtiä ja kotimaan ykkösnimiä – mukana Arja Saijonmaa ja Vilma Jää

Konneveden kotiseutumuseolla 18.–23. heinäkuuta kolmatta kertaa järjestettävä Naisten viikko tarjoaa tänä kesänä entistäkin laadukkaamman ja monipuolisen kattauksen kulttuuria ja perinnettä. Saunalla, sisulla ja kolmella kalalla -otsikolla kulkeva, erilaisiin teemapäiviin jaettu tapahtumakokonaisuus sisältää muun muassa museon savutuvassa järjestettävän neljän konsertin sarjan, jota tähdittävät Vilma Jää, Tuomo & Markus -duo, Timo Korhonen ja Uli Kontu-Korhonen sekä Arja Saijonmaa. Liput konsertteihin ovat myynnissä Tiketissä.

Konneveden Naisten viikon ja Saunalla, sisulla ja kolmella kalalla -kokonaisuuden tuottaja Kristiina Hurmerinta on innoissaan etenkin Konneveden museon savutuvan ainutlaatuisesta akustiikasta. 40-paikkainen konserttitila on itsekin kuin soitin.

– Kun 1700-luvulla rakennetun savutuvan hirsi soi, se herauttaa liki kyyneleet silmiin. Kitaristi Teemu Viinikaisen konsertti viime kesän Naisen viikolla paljasti tuvan akustiseksi ihmeeksi. Pienen jääkauden aikana kasvanut puu resonoi kuin ehta Stradivarius. Tätä täytyy saada lisää, vaati yleisö. Ja sitähän se saa! Naisten viikolla 2023 tarjoamme yleisöllemme kansainvälisiä supertähtiä ja kotimaan ykkösnimiä. Jos onkin komea kattaus taidetta ja tiedettä, emme ole unohtaneet myöskään kielen nautintoja, Hurmerinta sanailee.

Naisten viikko on jaettu kuuteen teemapäivään, joissa esiintyvät teemoihin erityisesti kuratoidut artistit. Paikalliset kädentaitajat demonstroivat perinnetuotteiden alkuperäisiä valmistustapoja koko viikon ajan ja Kielen päällä -menun tarjonta vaihtuu päivittäin.

Metsälaidun-päivänä kihlataan tuohella ja kuullaan muusikon ja Kaija Saariahon Innocence-uutuusoopperasta maailmantähdeksi nousseen Vilma Jään karjankutsuhuutoja, Sisu-päivänä tutkitaan sisäistä voimaa sisu-mentori ja tutkija Emilia Elisabet Lahden johdolla ja kuullaan savunpehmeää soulia americana-maustein Tuomo & Markus -duon tulkitsemana. Voima-päivänä on mahdollisuus tutustua metsäjoogaan kalevalaisin asanoin sekä kuulla Lumous-kuoron voimallisia lauluja. Taide-päivänä kuullaan musiikkia keskiajalta 1960-luvulle Timo Korhosen ja Uli Kontu-Korhosen esittäminä, erikoisen soitinkavalkadin säestyksellä. Sauna-päivänä oman saunakirjankin julkaissut saunalähettiläs, laulaja-taiteilija Arja Saijonmaa johdattaa konsertissaan saunan ja sisun saloihin. Viimeisenä Perhe-päivänä paikalliset naisyrittäjät tarjoavat yleisölle maksuttoman Barokkipiknik-konsertin.

Kristiina Hurmerinnan mukaan ohjelma on rakennettu nykyajan ja historian risteyskohtiin. Saunalla, sisulla ja kolmella kalalla -kokonaisuus lähtee paikallisista perinteistä, silmukoi sekaan luontevasti ajankohtaisen ja modernin onnistuen luomaan myös uutta yhteistyötä.

– Tärkeä asia Naisten viikossa on paikallisen ja valtakunnallisen tietotaidon kohtaaminen. Naisista on moneksi. Kansainvälinen superstara ja hautaustoimiston sirkku tai oopperalavojen tuorein komeetta yhdessä paikallisen rautarouvan kanssa, samalla penkillä meidän museolla. Tämä kutkuttaa minua. Se haastaa, siitä syntyy sosiaalista liimaa, yhteisöllisyyttä. Vieraat saavat myös maistaa, miltä Konnevesi maistuu. Täällä leivotut leivät ja täällä pyydetyt ja käsitellyt kalat edustavat korkeaa osaamista, Kristiina Hurmerinta muistuttaa.

– Museomme on menneen ajan osaamiskeskus, jossa kaikki mitä aikoinaan tarvittiin piti osata itse tehdä. Oli osattava karja ja kaski. Oli osattava taiat ja löydettävä tarvittaessa sisun syvyyksiin. Naisten viikon kruunaava suloinen paakkelssi on koko perheen ilmainen Barokkipiknik museon pihamaalla. Suomalaisen Barokkiorkesterin FiBOn vierailun tarjoaa 12 konnevetistä yrittäjänaista. Jos odotin jotain uutta syntyväksi, se syntyi kuin vahingossa, naisyrittäjien yhteisrintama.

NAISTEN VIIKKO 18.–23.7.2023 Konneveden Museolla

Konserttien liput ovat myynnissä Tiketissä. Huom! Savutupaan mahtuu kerrallaan 40 henkeä kaikille onnistuneen esityksen takaamiseksi. Jokaiseen konserttiin myydään myös 10 €:n hintaisia näkörajoitteisia pihalippuja, musiikki kuuluu pihalle savutuvan avoimista ikkunoista. Väliaikatarjoilut eivät sisälly konserttilipun hintaan.

Museon alueelle on vapaa pääsy.

SAUNALLA, SISULLA JA KOLMELLA KALALLA – NAISTEN VIIKON OHJELMA:

18.7. tiistai: METSÄLAIDUN

Klo 18.00 Vilma Jää (laulu) & Hanna Ryynänen (Saarijärven kantele)
Väliajalla Kielen päällä Siikakosken lohileipää ja kihlat tuohella,
Irmeli Valkonen-Minkkinen

19.7. keskiviikko: SISU

Klo 14.00 Sisäinen voima, kirjailija, Sisu-mentori ja tutkija TkT Emilia Elisabet Lahti
Vapaa pääsy

Klo 18.00 Game Changing, Tuomo & Markus -duo, savunpehmeää soulia, folkia, jazzia, americanaa

Väliajalla Kielen päällä savumuikut

20.7. torstai: VOIMA

Klo 8.00 museon pihamaalla metsäjoogaa kalevalaisin sanoin, Virpi Poikolainen