Naisten Viikko 2024: Kaija Saariahon Saarikoski-laulut

Sopraano Anu Komsi & pianisti Pia Värri

KAIJA SAARIAHON SAARIKOSKI-LAULUT
Teksti Pentti Saarikosken Alue-sarjasta

Anu Komsi on konsertti- ja oopperalaulaja, jonka ohjelmisto on valtava sisältäen lauluteoksia barokista bel cantoon ja uusimpaan uuteen musiikkiin ja jazziin. Kantaesitettyjä teoksia on satoja kamarimusiikista sinfoniakokoonpanoihin, oopperarooleja on kertynyt lähes 80.

Kaija Saariaho oli Anu Komsille läheinen säveltäjä, jonka kaksi laulusarjaa Leino-laulut (2001-2007) ja uusin Saarikoski-laulut (2013-2020) ovat hänelle omistetut. Uusin ”Sumun Läpi” -levytys sisältää Saariahon pianolauluja viiden vuosikymmenen ajalta. Saariahon Innocence-oopperassa Anu lauloi Suomen kansallisoopperassa 2022 Äidin roolin.

Anu on esiintynyt ooppera- ja konserttilaulajana oopperataloissa, konserttitaloissa, festivaaleilla kuten mm. Milano La Scalassa, Salzburg festivalla, Opera National de Paris’ssa, Lincoln Centerissä New Yorkissa, New York City Operassa, Oper Frankfurtissa, Stuttgart Staatsoperissa, Lucerne Festivalilla, Basel Theaterissa, Wienissä ja Walt Disney Hallissa.

Anu Komsi on laulanut muun muassa seuraavien maailman huippuorkestereiden kanssa: Berliinin Filharmonikot, Wienin Filharmonikot, Bostonin Sinfoniaorkesteri, New Yorkin Filharmonikot, Los Angelesin Filharmonikot, DSO Berlin, Wienin Sinfonikot, BBC Sinfoniaorkesteri London.

Maaliskuussa 2024 Komsi oli BBC:n Sinfoniaorkesterin solistina ja sai huippuarviot lehdistössä. Huhtikuussa 2024 Komsi esiintyi Tokion Sinfoniaorkesterin solistina, konsertin ohjelmistossa on mm. Kaija Saariahon Saarikoski-laulut.

Liput: Tiketti ja Kukkakauppa Kimppu Konnevesi. puh. 040 0577810

Lippukauppaan pääset tästä: