Arkeologia on ihmeellistä. Lähdimme aarrejahtiin. Löysimme potan.

Tiistaina 27.6. 2023 Kaisla P. tuli museolle nippu aarrekarttoja kainalossaan. Oli alkamassa hänen ensimmäinen museo-opas viikkonsa.

Heti kärkeen Kaisla P. kierrätti päiväkodin lapsia museon rakennuksissa. Sitten tapahtui merkillinen asia. Aarrejahti sai yllättävän käänteen.

Yhdet pienet silmät huomasivat maassa jotain outoa. No, Kaisla kaivamaan. Ja mitä sieltä löytyikään? Ei vain yksi posliininpala vaan kokonainen sarja paloja.

Sehän on posliinipotan palanen. Vai onko?

Riennettiin museon näyttelyhalliin oikeaa pottaa etsimään ja vertaamaan. Hyllyltä löytyi korea posliinipotta kukkakuvioin ja kultaisin koristein, mutta selvästi nuorempaa sorttia. Yöastioita löytyi vielä yksi lisää. Se oli emalia. Kaislan blogia odotellessa voitte nähdä museon face-sivuilta pienen filmin Kaislan arkeologisesta työstä.